نحوه-کشت-برنج

نحوه کشت برنج

نحوه کشت برنج

نحوه کشت برنج به دو شیوه مستقیم و نشائی صورت می گیرد. در کشور های اروپایی کشت برنج اکثرا به صورت مستقیم و کاملا مکانیزه انجام می پذیرد. ولی در کشورهای آسیایی و آفریقایی اکثرا به شیوه نشائی با سیستم نیمه مکانیزه غیر از ژاپن و کره انجام می پذیرد. در کشور ما کشت برنج اکثرا به صورت نشائی و در بعضی مناطق کشور به صورت مستقیم انجام می گیرد. در مناطق شمالی ایران اکثرا از نشا کاری برای کاشت برنج طارم استفاده می کنند.

در گذشته به علت عدم موفقیت در امر کنترل و مبارزه با علف هرز و در نتیجه عملکرد پایین آن ، سبب شده است تا از سطح کشت مستقیم کاسته شود. در سال های اخیر به علت وجود علف کش های مناسب و بالا رفتن دستمزد نشا کاری ممکن است سطح کشت مستقیم کاهش نیابد و در همین سطح باقی مانده یا افزایش یابد.

بررسی های به عمل آمده نشان می دهد مهمترین مسائل و مشکلات کشت مستقیم تسطیح نبودن اراضی و رویش بیش از اندازه علف هرز و در نتیجه کنترل و مبارزه با آن است. ارقام محلی پا بلند برای کشت مستقیم مناسب نیستند. چون ورس میکند ، لذا ارقام اصلاح شده پا کوتاه برای کشت مستقیم مناسب هستند.

برای موفقیت در کشت مستقیم باید اولا اراضی را کاملا تسطیح کرد و با به کار گیری ارقام پا کوتاه و علف کش های مناسب و کود کافی و سایر مراقبت های لازم عملکرد خوبی برداشت کرد. نحوه کشت برنج برای برنج های مختلف مثل برنج ندا یا برنج شیرودی تفاوتی ندارد.

نشا کاری:

در حال حاضر نشا کاری به سه صورت انجام می گیرد:

• نشا کاری سنتی (نشا با دست و به صورت نامنظم)

• نشا کاری متقاطع (علامت گذاری با مارکر و نشا با دست با فاصله های معین و مشخص)

• نشا کاری ردیفی (نشا با ماشین نشا کار با فاصله معین و مشخص)

  • روش کاشت نشائی:

در این روش ابتدا در قطعه زمینی همان مزرعه یا در خارج آن بذر را کاشته پس از یک مدت معین که رشد نشا ها به اندازه ی کافی رسید آنها را به زمین اصلی منتقل می نمایند. این روش کاشت در بیشتر مناطق برنجکاری جهان و همچنین ایران متداول است و از رایج ترین روش های کشت برنج می باشد. این روش کشت در مناطقی از جهان از قبیل ژاپن، کره، تایوان، تایلند، هندوستان و ایران متداول است.

در ایران این روش کاشت در استان های گیلان، مازندران، خوزستان، فارس، اصفهان، خراسان، زنجان، سیستان و بلوچستان، کردستان، باختران، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی و نیز در شهرهای گرگان و گنبد رایج است.

نوع کشت را می توان به صورت زیر خلاصه نمود:

۱) چون خزانه در سطح محدودی از زمین انتخاب می گردد در نتیجه آسانتر می توان رشد آن را کنترل نمود.

۲) در این روش می توان نشا ها را در حالتی که در خزانه هستند و در صورتی که با سرما مواجه می شوند با کشیدن پلاستیک روی آن ها محافظت نمود.

۳) نشا را می توان از لحاظ بیماری ها و آفات براحتی کنترل نمود.

۴) نشا ها تا زمانی که به ارتفاع ۲۰ تا ۲۵ سانتی متر برسد در خزانه باقی خواهد ماند در این زمان وقتی که برنج به زمین اصلی منتقل گردید به دلیل رشد کافی براحتی می تواند با علفهای هرز مبارزه نمود.

  • روش مستقیم:

این روش در ابتدا در کشور هایی مانند آمریکا که دارای زراعت های مکانیزه و مدرن هستند متداول است به کار رفت. در ایران نیز به علت بالا بودن هزینه ی دستمزد کارگران، کشت مستقیم فقط در بعضی نقاط رواج دارد. در روش مستقیم در مرحله ی کاشت با استفاده از ماشین های مختلف کاشت، بذر ها بصورت ردیف هایی با عرض مشخص و با فاصله معین از یکدیگر کاشته شده، در مرحله ی داشت انواع ماشین ها عمل وجین را انجام داده و در مرحله ی برداشت نیز ماشین هایی از قبیل کمباین ها کاربرد داشته کار برداشت برنج را براحتی انجام می دهند.

در روش سنتی که در کشورهای جهان سوم و همچنین بعضی قسمت های کشود ما انجام می شود کشت بذر به صورت دستپاش انجام می شود که در نتیجه بذر ها به صورت نامساوی و نا مرتب در زمین پخش شده و وجین آن نیز با دست صورت می گیرد که در نتیجه عملکرد بسیار پایین است.

  • روش کشت دوم:

برنج کشت دوم بعد از برداشت کشت اول در طی مراحلی توسط کشاورزان انجام می شود. این مراحل شامل ( آماده کردن بذر کشت دوم، فراهم کردن خزانه، آماده کردن شالیزار، پاشیدن بذر ها در خزانه، کاشت محصول نشا، وجین کردن یا همان از بین بردن علف های هرز و در بعضی مواقع سم پاشی ) و در آخر زمان برداشت آن که معمولا در اواسط آبان ماه انجام می شود. در مناطق شمالی اکثرا برنج طارم را در کشت اول می کارند و در کشت دوم برنج بهنام می کارند.

راهکار های مناسبی هم برای پیشگیری بیماری های برنج وجود دارد:

1. زهکشی مزرعه 2. خاک دهی و شن دهی 3. جلوگیری از زیاد بهم خوردن خاک و آب 4. عدم مصرف زیاد کود 5. تهویه لازم و به موقع 6. راکد نبودن آب آبیاری 7. کف بر کردن محصول 8. خشک نگه داشتن مزرعه بعد از برداشت محصول

فروشگاه برنج گل بابا محصولات برنج خود را با بالاترین کیفیت به شما ارائه می دهد.

 فروشگاه برنج گل بابا  تأمین کننده انواع برنج‌های شمال

                   شماره تماس مستقیم جهت دریافت مشاوره و خرید برنج:

                                ۰۹۱۱۹۰۹۰۳۸۵