لیست قیمت برنج نیمدانه

برنج نیم دانه چیست؟

برنج نیمدانه همان برنج هایی هستند که هنگام تولید شکسته می‌شوند. علت شکستن این دانه‌ها نارس بودن آن‌ها، حمل و نقل نادرست، آفت زدگی ساقه برنج در هنگام رشد آن است.

البته از علل دیگر باران ناهنگام در زمان رشد برنج، خشک کردن نادرست برنج در کارخانه شالیکوبی و آسیب رسیدن در هنگام تبدیل شالی به برنج می‌تواند باشد. برنج نیمدانه مصارف گوناگونی دارد؛ اما هنگام خرید برنج باید دقت کنید که برنج حاوی مقدار زیادی دانه‌های شکسته نباشد. برای خرید برنج نیم دانه روی لینک مربوطه کلیک کنید.

انواع برنج نیمدانه

لاشه یا نیمدانه درشت:

نیمدانه درشت به دانه‌هایی می‌گویند که به دو قسمت مساوی یا به یک سوم دانه اولیه تقسیم شده باشند. این نیمدانه را در استان‌های مختلف با نام‌های سرلاشه، لاشه و دونیم و ریزدانه می‌شناسند.

استفاده عمده این نیمدانه‌ها برای مصرف خوراکی است که نسبت به برنج، قیمت پایین‌تری دارد. اما این برنج همان عطر و طعم و مزه برنج کامل را دارد و اگر به صورت درست پخت شود در تقریبا بسیار شبیه به برنج کامل در می‌آید. بسیاری از مردم برای خرید برنج شمال و مصارف خاص از این رقم استفاده می‌کنند.

نیمدانه متوسط:

این نیمدانه از نصف دانه کامل و یا یک سوم دانه کامل بدست می‌آید و از آن برای استفاده در غذاهایی مانند آش و شله زرد و غذای کودک استفاده می‌شود. قیمت برنج شمال اگر به صورت نیمه‌دانه باشد ارزان‌تر است.

نرمه یا نیمدانه ریز:

نیمدانه‌های ریز از یک چهارم دانه کامل بدست می‌آیند و از آن برای خوراک طیور و تولید آرد برنج استفاده می‌شود. آرد برنج در قنادی‌ها و صنعت بیسکوییت کاربرد دارد؛ همچنین در پخت شیرینی، غذاهای خانگی و غذای کودک کاربرد بسیاری دارد. قیمت برنج ایرانی نرمه بسیار پایین‌تر از دانه کامل است.

برنج-نیم-دانه-1

تفاوت نیمدانه و دانه

بر خلاف تصور برخی که احتمال می‌دهند کیفیت این برنج پایین‌تر باشد، تنها تفاوت این نوع محصول با دانه‌های برنج معمولی در ظاهر آن است. این موضوع صرفاً برای زمانی مدنظر قرار می‌گیرد که نیاز به پخت برنج و چلو در میهمانی های مجلل باشد.

در غیر این صورت این برنج از نظر خواص ارزش غذایی و همچنین مواد و ویتامین ها و املاح تشکیل دهنده هیچ تفاوتی با برنج معمولی نخواهد داشت. برنج شمال نیمه‌دانه همان عطر و بو و طعم دانه کامل را دارد.

برنج-نیم-دانه-2

قیمت و کیفیت برنج نیمه‌دانه

زمانیکه برنج در دستگاه قرار دارد تعدادی از دانه‌های برنج که مقاومت کمتری برخوردارند در حین سفید شدن نرم می شوند و می‌شکنند. بعد از پایان سفید کردن با یک الک برنج‌های شکسته و سالم را از یکدیگر جدا می‌کنند و در داخل کیسه های مجزا بسته بندی می‌کنند و چون شکسته است از لحاظ قیمت برنج، ارزان‌تر از برنج معمولی می‌باشد.

برنج نیمدانه نیز از لحاظ خواص شبیه برنج معمولی، دارای مقادیر قابل توجهی از کربوهیدرات است که منجر به ایجاد کالری بالا شده و فرآیندهای سوخت و ساز بدن را به پیش می‌برد. همچنین انواع ویتامین ب و املاح و مواد معدنی موجود در برنج، هنگام پخت قابلیت جذب بالاتری پیدا کرده و نقش مفید خود را ایفا می‌کنند.