لیست قیمت برنج دم سیاه

برنج دم سیاه

شاید اولین سوالی که با شنیدن نام این برنج به ذهنتان می‌آید این باشد که دلیل نامگذاری چه بوده است؟ علت نامگذاری این برنج ایرانی به دم سیاه، به خاطر رنگ ریشه یا دم شلتوک آن است که تیره رنگ می‌باشد.

این برنج یکی از انواع ارقام برنج شمال با کیفیت عالی است که از خانواده برنج طارم به حساب می‌آید. البته به این برنج، طارم دمسیاه هم گفته می‌شود. این برنج به دلیل سختی زیادی که در مراحل کشت آن وجود دارد و همچنین کم بازده و کم محصول بودن آن در هر هکتار امروزه کم یاب شده است و کشاورزان کم تری به کشت آن می‌پردازند.

برنج دمسیاه بیشتر در مناطقی مثل استان گیلان که زمین‌هایشان از حاصلخیزی بیشتری برخوردار است کشت می‌شود. برنج مذکور از لحاظ کیفیت، عطر، طعم و همچنین مدت زمان ماندگاری پس از پخت، از برخی برنج‌های شمالی جلو زده و رتبه بالاتری را به خود اختصاص داده است. برای خرید برنج دم سیاه روی لینک مربوطه کلیک کنید.

برنج-دم-سیاه-1

طریقه تشخیص برنج

این نوع برنج دارای رنگ سفید مایل به کرم رنگ است. طول آن قبل از پخت حدودا ۵٫۷ میلی‌متر و پس از پخت به ۱۵٫۱۲ میلی‌متر می‌رسد. همین موضوع نشان می‌دهد که این برنج به خوبی قد می‌کشد و ظاهر دلچسبی پس از پخت می‌گیرد. برای خرید برنج ارقام برنج طارم بسیار مناسب هستند.

راز دیگر برای اطمینان از مرغوب بودن این نوع برنج این است که مقداری از آن را بین دو کف دست خود کمی بمالیم. خواهیم دید که مقداری از چربی برنج به پوست دست ما رسیده است. چربی بالای این برنج موجب می‌شود تا پس از پخت بهتر و بیشتر قد بکشد. حتی می‌توان پس از پخت، دو یا سه بار آن را گرم کرد و بدون اینکه سفت شود دوباره مصرف کرد.

بسیاری از مردم برای خرید برنج شمال به دنبال طارم هاشمی و طارم محلی هستند. این مسئله شاید به این علت باشد که از برنج دمسیاه اطلاعی ندارند و از کیفیت خوب آن بی‌خبرند.

برنج-دم-سیاه-2

مواد تشکیل دهنده و ترکیبات

این برنج به عنوان یکی از با کیفیت‌ترین ارقام برای خرید برنج ایرانی در ایران مطرح بوده که این برتری تا حدودی به ترکیبات موجود در آن نیز باز می‌گردد. این نوع برنج دارای میزان آمیلوزی برابر با ۲۲/۹ درصد بوده و غلظت ژل در آن ۵۴ درصد می‌باشد. درجه حرارت ژلاتینی شدن در برنج دمسیاه معادل ۵/۱ است.

همان طور که پیش تر به آن اشاره گردید این برنج دارای مقادیر بالایی از چربی است. علت نرم شدن دانه‌های آن پس از پخت وجود میزان بالای چربی در آن است. برای خرید انواع برنج های ممتاز و درجه یک ایرانی به وبسایت فروشگاه برنج گل بابا مراجعه کنید.

قیمت برنج شمال در این فروشگاه را می‌توانید با سایر فروشگاه‌های معتبر مقایسه کنید و از خرید برنج درجه یک در این فروشگاه لذت ببرید.