عوامل-تعیین-کننده-قیمت-برنج-ایرانی

عوامل تعیین کننده قیمت برنج ایرانی

قیمت برنج ایرانی که در انواع مختلف تولید و عرضه می‌شود با توجه به کیفیت بالا و ویژگی‌های منحصر به فرد این برنج بالا است. در چند سال اخیر نیز قیمت خرید برنج ایرانی به نسبت قبل افزایش بیشتری پیدا کرده است. عوامل تعیین کننده قیمت برنج ایرانی زیاد است، اما دلیل این افزایش قیمت چیست؟ باید گفت که افزایش قیمت برنج با افزایش قیمت محصولات وارداتی آغاز شده و به تولید داخلی کشور نیز سرایت کرد.

افزایش-قیمت-برنج-ایرانی

افزایش قیمت برنج ایرانی

برنج ایرانی به عنوان یکی از خوش پخت و با کیفیت‌ترین نوع برنج در سراسر جهان شناخته می‌شود. این برنج طعم و عطری خارق العاده دارد و در زمانی کوتاه پخته و قابلیت مصرف را پیدا می‌کند. فروش برنج ایرانی که در انواع مختلف تولید و عرضه می‌شود با توجه به کیفیت بالا و ویژگی‌های منحصر به فرد این برنج بالا است. در چند سال اخیر نیز قیمت برنج ایرانی به نسبت قبل افزایش بیشتری پیدا کرده است. اما دلیل این افزایش قیمت برنج چه می تواند باشد؟

باید گفت که افزایش قیمت برای خرید برنج با افزایش قیمت محصولات وارداتی آغاز شده و به تولید داخلی کشور نیز سرایت کرد. طبق نرخ اعلام شده توسط سازمان حمایت از تولید و مصرف کنندگان یعنی سازمان CCPO، طی یک ماه اخیر قیمت برنج ایرانی به ازای هر یک کیلوگرم به میزان مشخصی افزایش پیدا کرده است. با این حال شواهد عینی و مشاهدات میدانی از بازارها و مراکز فروش برنج شمال و برنج ایرانی در تهران به ما این خبر را می‌دهند که افزایش قیمت انواع برنج ایرانی، از یک حد ثابت بیشتر بوده است. شایان ذکر است که قیمت برنج شمال و ایرانی امروز پیش از فرا رسیدن فصل برداشت به طور متوسط و به ازای هر یک کیلوگرم 3600 تومان افزایش پیدا کرده است.

قیمت انواع برنج

برای خرید برنج شمال، انواع و ارقام مختلفی را پیش رو دارید. برنج طارم، برنج دم سیاه، برنج کشت دوم و برنج عطری از دسته برنج های کم محصول هستند. از طرف دیگر برنج شیرودی، برنج ندا و برنج فجر از دسته های پر محصول جهت خرید برنج هستند. برنج قهوه ای و برنج نیم دانه نیز خریداران مخصوص به خودشان را دارد. طبیعتا قیمت این برنج ها با یکدیگر یکسان نیست. برنج در حقیقت تولید برنج ایرانی با افزایش متوسط قیمت برنج خارجی، با تغییراتی قابل توجه همراه بوده است.

لازم به ذکر است که برنج خارجی که به نسبت برنج ایرانی قیمت کمتری دارد، در طبقات پایین و متوسط ایرانی با استقبال بیشتری مواجه است. با این حال هر کیلوگرم از برنج ایرانی که در انواع مختلف تولید می‌شود، با قیمتی متفاوت به فروش می‌رسد و در نتیجه هر یک از خانوارهای ایرانی ‌می‌توانند نوع خاصی از برنج ایرانی را با توجه به بودجه خود تهیه و استفاده کنند. برای اطلاع بیشتر از وضعیت برنج در ایران می توانید مقاله ای که در این وبسایت منتشر شده را بخوانید.

عوامل-تعیین-کننده-قیمت-برنج

عوامل تعیین کننده قیمت برنج ایرانی

همچون اکثر مطالب و موضوعاتی که به تعیین قیمت یک محصول خاص ربط پیدا می‌کنند، برای تعیین قیمت برنج ایرانی نیز باید از یک سری عوامل موثر یاد کرد، برخی از خانواده های ایرانی به دنبال برنج ارزان هستند؛ از عوامل تعیین کننده قیمت برنج ایرانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• میزان عرضه و تقاضا:

از جمله عوامل اصلی تعیین کننده قیمت برنج ایرانی، میزان عرضه و تقاضا برای تولید انواع برنج‌ها می‌باشد. میزان عرضه برنج در فصول اصلی برداشت زیاد است، در نتیجه در چنین مواقعی از سال قیمت در نظر گرفته شده برای انواع برنج‌های ایرانی کاهش پیدا خواهد کرد. در مقابل و در مواقعی که میزان تقاضای مصرف کنندگان برای عرضه برنج بیشتر می‌شود، با افزایش قیمت برنج مواجه می‌شویم.

البته باید بدانید که این عامل تنها به مواقع مختلف سال وابسته نیست؛ به عبارت دیگر در بعضی از نقاط کشور همچون مناطق شمالی که اکثر غذاها با استفاده از برنج آماده می‌شوند و مصرف برنج زیاد است، میزان تقاضا نیز بیشتر بوده و در نتیجه انواع برنج ایرانی با قیمت بیشتری در این نقاط کشور به فروش می‌رسد.

• نوع برنج ایرانی:

عامل مهم دیگری که نقشی اساسی و تعیین کننده در تولید برنج ایرانی داشته و میزان قیمت انواع برنج‎های ایرانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، نوع برنج ایرانی است. طبیعتا یک برنج بی‌کیفیت و نامرغوب به نسبت یک برنج فرد اعلا قیمتی پایین‌تر دارد. برنج‌هایی که میزان تولید و کشت آن‌ها در طول سال پایین می‌باشد و از آن‌ها به عنوان برنج کم محصول یاد می‌شود، در واقع برنج‎هایی با کیفیت و فوق العاده خوش پخت هستند که با قیمتی بالا به فروش می‎رسند؛ برنج‌هایی مثل برنج طارم، دم سیاه و انواع دیگر برنج‌ شمال.

• منطقه کشت برنج:

منطقه اصلی کشت برنج، از عوامل مهمی است که قیمت برنج ایرانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. همیشه یک منطقه خاص وجود دارد که از نظر تولید یک سری محصولات بسیار معروف و شناخته شده می‌باشد؛ حتما شنیده‌اید که می‌گویند انار ساوه، گردو تویسرکان و… . در بعضی از مناطق کشور همچون شهرهای شمالی مثل بابل، بابلسر و فریدون کنار بهترین و با کیفیت‌ترین نوع برنج تولید و کشت می‎شود.

چه بسا برنج تولید شده در این منطقه به نسبت سایر مناطق و شهرهای تولید کننده برنج در کشور، قیمتی بالاتر دارد. البته این نمی‌توان تنها به این مورد بسنده کرد، مطمئنا همیشه استثنایی وجود دارد و تنها با توجه به شهرت یک منطقه نمی‌توانید از کیفیت برنج تولید شده در آن اطمینان داشته باشید.

قیمت-انواع-برنج-ایرانی

• یک دست و خالص بودن برنج:

یک دست و خالص بودن عامل مهم دیگر تاثیرگذار در قیمت برنج ایرانی می‌باشد. در واقع اگر برنج مورد نظر کاملا یک دست باشد و به اصطلاح قاطی نداشته باشد، به نسبت سایر برنج‌هایی که با برنج‌های نامرغوب و کم کیفیت مخلوط شده‌اند با قیمتی بالاتر به فروش می‎رسد. مخلوط کردن برنج‌های ایرانی و خارجی، بسیاری از فروشندگان سودجو را به سودی بسیار بالا رسانده است.

• کیفیت پخت برنج:

با گذر از تمامی عوامل ذکر شده، اصلی‌ترین عامل تعیین کننده قیمت برنج ایرانی کیفیت پخت برنج می‎باشد. بسته به زمانی که صرف کشت و تولید برنج شده و وقتی که کشاورزان برای تولید انواع برنج ایرانی گذاشته‌اند، کیفیت پخت برنج و در نتیجه قیمت آن متفاوت است. این را بدانید که نحوه پخت برنج با یکدیگر متفاوت است. به عنوان مثال پخت برنج هاشمی با پخت برنج پر محصول تفاوت دارد.

 فروشگاه برنج گل بابا  تأمین کننده انواع برنج‌های شمال

                   شماره تماس مستقیم جهت دریافت مشاوره و خرید برنج:

                                ۰۹۱۱۹۰۹۰۳۸۵