مبارزه-با-آفات-برنج-10

روش مبارزه با آفات برنج

روش مبارزه با آفات برنج

راه های پیشگیری از حشره برنج و روش مبارزه با آفات آن به چند دسته تقسیم می شود. اول بیاید با این موجود ریز آشنا شویم. نام علمی حشره برنج سیتوفیلوس اوریزائه است و نام عمومی Rice weevil که ما ایرانی ها به آن شپشک و جوجوی برنج می گوییم. البته در زبان محلی مازندرانی به آن ایزی هم گفته می شود. این حشره طولی به انداره ۱ میلی متر و دارای طول عمر بین ۶ الی ۸ ماه است. این حشره در هر روز حدود ۴ تخم و در کل طول عمر خود به طور میانگین ۳۰۰ تخم می گذارد.

حشره برنج دارای دماغ درازی است و رنگ آن مشکی با لکه های کم رنگ قرمز است. حشره برنج از شالیزار ها وارد شالی برنج شده و در کنار آن باقی می ماند. اما قبل از رشد با چشم غیر مسلح قابل رویت نیست. بعد از اینکه برنج در شرایط مناسب برای رشد این حشره قرار گرفت شروع به رشد و تخم گذاری می کنند و شروع به خوردن دانه های برنج می کنند و در بعضی مواقع دانه های برنج پوک می شود. همیشه در نظر داشته باشید که به اندازه نیاز خود برنج خریداری کنید.

راهکار مناسب برای آفت نزدن

البته اگر برنج را در مکانی مناسب قرار دهید این مشکلات کمتر به وجود می آید. مکان مناسب برای برنج باید خشک و سرد باشد. زمان مناسب برای خرید برنج هم تقریبا هر 3 ماه یکبار است و اگر برنج تازه تازه خرید شود بسیاری از این مشکلات به وجود نمی آید. نوع برنج طارم یا برنج شیرودی یا برنج فجر تفاوتی در آفت نزدن ندارد، برای مراقبت از برنج باید چند راهکار را مد نظر قرار داد.

یک نکته دیگر این که اگر برنج به روش درستی تولید شده باشد بسیار دیرتر حشره خواهد زد، چون در فرآیند تولید برنج رطوبت شالی باید به ۸ درصد برسد اما این کار زمان و هزینه بیشتری بر میدارد و گاهی در هنگام تولید برخی تولید کنندگان برای تولید محصول با قیمت پایین تر این کار را به درستی انجام نمی دهند.

مبارزه-با-آفات-برنج-1

در این مقاله چند روش برای نگهداری صحیح برنج و مبارزه با آفات برنج را توضیح خواهیم داد

1. محل نگهداری برنج

برنج حتما باید در مکانی مناسب قرار گیرد، اگر برنج در جای مناسبی قرار بگیرد حتی بعد از چند سال حشره نمی زند. اکثرا برنج در فصل تابستان شروع به حشره زدن می کند. چون در تابستان هوا گرم است و هوای گرم برای رشد این حشره بسیار مناسب است. محل مناسب برای نگهداری برنج باید دارای چند ویژگی باشد:

• کیسه های برنج باید روی سطحی بلندتر از سطح زمین ترجیحا روی پالت های پلاستیکی قرار بگیرد. اگر هوا زیر آن جریان داشته باشد بهتر است.
• تعداد زیادی کیسه برنج نباید روی هم قرار بگیرد چون ایجاد گرما می کند و قضا برای رشد حشرات آماده می شود.
• کیسه های برنج باید از دیوار فاصله داشته باشند.
• محل نگه داری کیسه برنج باید بدون رطوبت و خشک باشد، در آشپزخانه و اتاق هایی که در آن درب حمام قرار دارند مناسب نگه داری برنج نیست.
• فضاهای تاریک مناسب نگهداری برنج نیست، برنج باید در جایی نگهداری شود که در ساعاتی از روز نور کافی خورشید در آن قرار داشته باشد. البته نباید کیسه های برنج در معرض مستقیم نور خورشید باشد. همچنین کیسه های برنج نباید در معرض باد مستقیم قرار بگیرد.

2. جدا کردن برنج های تازه و کهنه

احتمال رشد حشرات موذی در برنج های کهنه، چندین برابر برنج های تازه است. برنج کهنه به برنجی می گویند که برای سال زراعی گذشته و یا قدیمی تر باشند و برنج های تازه به برنج هایی می گویند که برای آخرین سال زراعی باشد. برنج هر سال اواسط تابستان برنج برداشت می شود و به این نوع برنج تازه می گویند.

مبارزه-با-آفات-برنج-2
برای از بین بردن آفات برنج می توانید از روش های زیر عمل کنید

1. در زیر آفتاب قرار دهید

اگر مقداری برنج دارید که حشره زده است می توانید آنرا روی پارچه تمیزی بریزید و زیر آفتاب قرار دهید، اما همانطور که قبلا گفتیم آفتاب می تواند باعث ترک دار شدن دانه های برنج شود پس نباید اینکار را چندین بار تکرار کنید. همچنین توجه داشته باشید که هنگامی که برنج را در هوای آزاد روی پارچه پهن می کنید باد تندی نوزد چون باد هم مانند آفتاب می تواند دانه های برنج را ترک دار کند. اگر برنج شما باز هم بعد از قرار دادن زیر آفتاب حشره داشت آن را در هوای آزاد به مدت یک روز قرار دهید تا باقی مانده حشرات هم از برنج خارج شوند.

2. تعویض کیسه های برنج

هنگامی در برنج حشره رشد می کند بر روی کیسه برنج تخم گذاری می کنند. پس آن برنج را دیگر در کیسه قبلی نریزید چون دوباره در آن حشره رشد می کند. حشره برنج نسبت به بوی سیر بسیار حساس است و در جایی که سیر وجود داشته باشد به راحتی نمی تواند رشد کند. برای اطمینان خاطرتان می توانید بعد از تعویض کیسه های برنج، چند حبه سیر در لابه لای برنج قرار دهید یا حتی می توانید آن را درون کیسه برنج قرار دهید.

3. از قرص برنج استفاده نکنید

قرص برنج یا فسفید آلومینیوم یک سم بسیار خطرناک است که به عنوان جونده کش تدخینی برای جلوگیری از آفت زدگی برخی محصولات استفاده می شود. قرص برنج را در کنار کیسه های برنج می گذارند تا آفاتی از این قبیل به آن ها نفوذ نکند. اما شما دقت داشته باشید تا به هیچ وجه از این قرص استفاده نکنید. البته این قرص در کشور ایران تولید نمی شود و واردات رسمی نیز ندارد و عرضه و فروش آن در تمام داروخانه ها و سم فروشی های سراسر کشور ممنوع اعلام شده است. حتی استشمام بوی این قرص می تواند کشنده باشد پس فکر استفاده از قرص برنج را از سر خود بیرون کنید.

همیشه دقت کنید که قبل از اینکه برنج دچار آفت شود و دچار حشره شود به فکر جلوگیری از این کار باشید و در نگه داری برنج دقت بیشتری انجام دهید. البته می توانید از فروشگاه های معتبر برنج خریداری کنید تا خیالتان از بابت خرید برنج راحت باشد.

 فروشگاه برنج گل بابا  تأمین کننده انواع برنج‌های شمال

                   شماره تماس مستقیم جهت دریافت مشاوره و خرید برنج:

                                ۰۹۱۱۹۰۹۰۳۸۵