خودکفایی-در-تولید-برنج

خودکفایی در تولید برنج

خودکفایی در برنج

خودکفایی در تولید برنج در کشورمان با توجه به پتانسیل منابع آبی و خاکی کشور، امکان خودکفایی و خوداتکایی در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی دیگر را نیز به وجود می آورد. بارندگی ‌های مناسب در دو سال اخیر رشد چشمگیر تولید برنج در استان های شمالی را به همراه داشت که بنابر اذعان دبیر انجمن برنج حداقل تولید دو میلیون و پانصد هزار تن است که با نیاز سالیانه کشور اختلاف چندانی ندارد.

این در حالی است که در شمال کشور انواع برنج های مرغوب کاشته و برداشته می شود و مردم به خرید برنج طارم مخصوصا خرید برنج طارم هاشمی که یکی از بهترین برنج های شمال کشور است روی می آورند اما واردکنندگان در ابتدای دی ماه بر واردات ۷۰۰ هزار تن برنج خارجی تا پایان سال اصرار داشتند.

قیمت برنج خارجی

بررسی ها از سطح بازار نشان می دهد که قیمت برنج هندی ۲۲ تا ۲۴ هزار تومان و برنج پاکستانی ۲۵ هزار تومان است که به علت نبود اختلاف چندان با برنج ایرانی تقاضایی برای خرید آن در بازار وجود ندارد چرا که کیفیت برنج پر محصول ایرانی هم با برنج خارجی قابل مقایسه نیست و در گذشته اقشار ضعیف تنها به سبب فاصله قیمت مجبور به خرید بودند. برای مثال خرید برنج شیرودی یا خرید برنج ندا بسیار به صرفه تر از برنج های خارجی می باشد. این دو رقم پر محصول ایرانی از کیفیت مناسبی نیز برخوردار هستند و می توان از آن ها برای ارگان های دولتی یا رستوران ها نیز استفاده کرد.

پتانسیل خودکفایی داخلی

با توجه به پتانسیل منابع آبی و خاکی کشاورزی، امکان تولید انبوه برنج و رسیدن به خودکفایی و تامین نیاز کشور از تولید داخل وجود دارد. برنج های ایرانی یا همان برنج تولید داخل مورد پسند ذائقه ایرانی است. با توجه به وضعیت ارز و بحران های ناشی از کرونا، تولید محصولات کشاورزی تا حدودی دچار مخاطره شده است، ضمن آنکه کشورهای دیگر برای صادرات محصول محتاط عمل می‌کنند. همچنین مشکلات ناشی از تحریم موجب شده که قیمت برنج وارداتی کاهش نیابد.

با توجه به بارش های یک تا ۲ سال اخیر، تولید برنج در استان های شمالی، فارس و خوزستان نسبت به سال قبل رشد قابل توجه ای داشته است، در حالیکه واردکنندگان به علت رانت در واردات، منافع خود را در نظر می گیرند به طوریکه همزمان با به ثمر نشستن محصولات داخلی واردات انجام می دهند. قیمت برنج تابع عرضه و تقاضا است. در حالی که با واگذاری تصمیمات حوزه واردات و صادرات به وزارت جهاد، امکان‌ افزایش تولید با استمرار شرایط مساعد اب و هوایی و حمایت از کشاورزان محقق می شود.

نحوه حمایت از کشاورزان

وزارت جهاد کشاورزی در راستای حمایت از کشاورزان باید مکانیزاسیون از نشا کار تا کمباین های برداشت و کارخانه های شالیکوبی را حمایت کند چرا که می توان نگران تولید نبود و تنها نگرانی مشکلات پیش روی تولید است که با رفع آنها در بسیاری از محصولات می توان به خود کفایی، به خصوص خودکفایی در تولید برنج رسید.

اگر میزان تولید به حدی افزایش یابد که قیمت برنج ایرانی در رقابت با برنج خارجی باشد، امکان خرید آن از سوی اقشار آسیب پذیر وجود دارد. شما می توانید با مشاوره گرفتن از کارشناسان ما در فروشگاه برنج گل بابا ، قیمت انواع برنج های ایرانی را بدانید و محصول مورد نظر خود را خریداری نمایید.

 فروشگاه برنج گل بابا  تأمین کننده انواع برنج‌های شمال

                   شماره تماس مستقیم جهت دریافت مشاوره و خرید برنج:

                                ۰۹۱۱۹۰۹۰۳۸۵