ارزش-غذایی-برنج-110

ارزش غذایی برنج

برنج و ارزش غذایی آن

ارزش غذایی برنج در نوع پخت آن تاثیر دارد. در کشور‌های مختلف یک نوع غله به عنوان قوت غالب و غذای اصلی مصرف می‌شود که قسمت عمده کالری مورد نیاز روزانه را تأمین می‌کند؛ در ایران، گندم و برنج جزء غذاهای اصلی به شمار می شود، به خصوص برنج طارم که از بهترین برنج های ایرانی است. در انگلستان، سیب‌زمینی و در ایتالیا، ذرت غذای اصلی مردمان این سرزمین ها می باشد.

اگر هر فرد بالغ به طور روزانه به ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ کیلو کالری انرژی نیاز داشته باشد، ۵۵ تا ۶۰ درصد انرژی مورد نیاز را باید با مصرف انواع غلات تأمین کند. این غلات انرژی مورد نیاز بدن انسان را تامین می کند. غلات ها یکی از مهم‌ترین گروه‌ های اصلی غذایی هستند که باید انواع مختلف آن مانند نان، برنج، ماکارونی، ذرت و… در برنامه غذایی همه افراد به خصوص کودکان و نوجوانان که در سنین رشد هستند، گنجانده شود. برنج درجه یک شمال ایران به دلیل داشتن ویتامین B غنی، از غلات بسیار مناسبی برای مردمان کشورمان به حساب می آید.

مواد مغذی موجود در برنج

ماده غذایی برنج سرشار از نشاسته و ویتامین‌های گروه B است که در متابولیسم بدن دخالت دارد. به عنوان مثال بعد از ۶ ماه رشد و تکامل کودک، شیر مادر با وجود ارزش غذایی و ترکیب‌ های مفیدی که دارد، قادر به تأمین نیاز‌های رشدی کودک نیست، زیرا علاوه بر اینکه انرژی کمتری دارد، آهن کافی را هم به بدن نمی رساند. از این رو، برنج اولین گروه از غلات است که به صورت پودر برنج یا فرنی در برنامه غذایی کودک گنجانده می‌شود. شما عزیزان می توانید با خرید برنج شمال این نیاز را برای فرزندان خود تامین کنید.

البته مهم‌ترین نکته از نظر تغذیه‌ای، این است که ترجیحاً غلات مصرفی از دانه کامل تهیه شده باشند. زیرا در سلامت همه افراد به خصوص گروه‌های آسیب‌ پذیر اینکه با مصرف روزانه مواد غذایی، تعادل بین املاحی که در تعادل آب و الکترولیت نقش دارند، (به خصوص سدیم و پتاسیم) برقرار شود، از نظر فیزیولوژیک و ارزش غذایی مهم است.

ارزش غلات در غذا

دانه های غلات، حاوی سدیم است و پوسته آن پتاسیم دارد، بنابراین واضح است که اگر پوسته غلات دور ریخته شود یا بیشترین سهم مصرفی غلات بدون سبوس یا آرد باشد، مقدار زیادی سدیم دریافت می‌شود که می‌تواند باعث اختلال در تعادل الکترولیت‌ها و در نهایت منجر به پرفشاری خون و در دراز مدت بروز بیماری‌های قلبی و عروقی شود.

از این رو باید در برنامه غذایی کودکان بهترین نوع غلات را که از دانه کامل تهیه شده‌اند، گنجاند. اگر غلات با حبوبات مصرف شود، از عالی‌ترین منابع تأمین‌کننده پروتئین، ریزمغذی‌ ها و در نهایت رشد مناسب در کودکان خواهد بود و ارزش غذایی مصرف شده را بالا می برد، زیرا علاوه بر فیبر و سبوس، حاوی عناصر دو ظرفیتی، آهن، منیزیم و روی هم است.

ارزش-غذایی-برنج-120

مصرف برنج قهوه ای

برنج قهوه‌ای یکی از بهترین انواع غلات است که متأسفانه در کشور ما بسیار کم تولید و مصرف می‌ شود. برنج قهوه‌ای حاوی فیبر محلول بالا و شاخص نمایه گلایسمی پایین است. نمایه گلایسمی در مورد غلات، شاخصی است که سرعت هضم و جذب نشاسته در دستگاه گوارش نشان می‌دهد و هر چقدر نمایه گلایسمی غلات بالاتر باشد، نشاسته در بدن زودتر هضم و جذب و به قند تبدیل خواهد شد. به این ترتیب غلات بدون سبوس یا غلاتی که از آرد تصفیه‌شده تهیه شده‌اند، در مقایسه با غلات سبوس‌ دار، نمایه گلایسمی بالاتری دارند و با مصرف آن‌ ها میزان قند خون در فاصله زمانی کوتاهی بالا می‌رود که برای سلامت مفید نیست.

بیشتر خانواده‌ها با این تصور که آبکش کردن برنج باعث کم شدن نشاسته موجود در آن می‌شود، برنج را آبکش می‌کنند در حالی که این تصور کاملاً غلط است و با آبکش کردن برنج، قسمت قابل‌ توجهی از فیبر محلول در آن از بین می‌رود و ارزش غذایی‌ اش کم می‌ شود.

میزان کالری برنج به روغنی که در طبخ آن استفاده می‌شود نیز بستگی دارد. میزان کالری ۱۰۰ گرم برنج که بدون روغن پخته می‌شود، نسبت به ۱۰۰ گرم نان، کمتر است، اما وقتی برای پخت به آن روغن اضافه شود، میزان کالری افزایش می‌یابد. جهت خرید برنج مورد نظر خود می توانید با کارشناسان فروش ما در وبسایت فروشگاه برنج گل بابا در تماس باشید.

 فروشگاه برنج گل بابا  تأمین کننده انواع برنج‌های شمال

                   شماره تماس مستقیم جهت دریافت مشاوره و خرید برنج:

                                ۰۹۱۱۹۰۹۰۳۸۵