نحوه-پخت-برنج

نحوه پخت برنج

نحوه پخت برنج

برنج یکی از مواد غذایی است که در ایران مصرف بسیار بالایی دارد و نحوه پخت برنج های مختلف، متفاوت است.  اکثر ایرانی‌ها حداقل در یکی از وعده‌های غذایی روزانه خود از برنج استفاده می کنند. اکثر مردم ایران با پخت برنج طارم آشنا هستند و از خرید این رقم برنج برای پخت خوب راضی هستند. مهارت در پخت برنج نیز در نزد کدبانوی خانه از اهمیت زیادی برخوردار است. برای طبخ برنج معمولاً از روش کته و یا آبکشی استفاده می شود اما روش‌های دیگری نیز برای پخت برنج وجود دارد.

قطعاً اولین نکته ای که برای پخت برنج مهم است، این می باشد که نوع برنج خریداری شده با کیفیت مناسب و درجه یک باشد. در ادامه این مقاله پخت برنج به روش کته و آبکش را بررسی می کنیم. مراحل پخت برنج ها تفاوت آنچنانی نمی کند. اما یک نکته مهم این است که شما چه برنجی را می خواهید بپزید. این تفاوت نوع برنج ها هم تاثیر متفاوتی بر روی پخت می گذارد. به عنوان مثال نحوه پخت برنج طارم با نحوه پخت برنج شیرودی یا برنج قهوه ای و برنج ندا متفاوت است.

نحوه-پخت-برنج-2

پخت برنج کته:

ابتدا برنج را چند بار می­ شوییم تا زمانی که آب حاصل از برنج زلال شود. سپس به مدت چند ساعت اجازه می­دهیم برنج در آب خیس بخورد. دقت داشته باشید که سطح آب برنج را به شکلی تنظیم کنید که تقریبا یک بند انگشت بالاتر از میزان خود برنج باشد.

بعد از آن نمک بریزید و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید. بعد از به جوش آمدن آب، کمی هم بزنید تا آب برنج بخار شود. پس از اینکه آب برنج رفت و روی برنج روزنه‌های خالی ایجاد شد، حرارت را کم کنید، سپس روغن مایع را به آن اضافه کنید و در آن را بگذارید. بعد از حدود ۳۰ دقیقه برنج کته آماده است. قبل از سرو آن را ظرف مورد نظرتان بریزید، تزئین کنید و سپس سرو کنید.

طرز تهیه برنج آبکشی:

دقت کنید که در برنج آبکشی برنج شما بیشتر قد می کشد و مناسب برای مجالس و میهمانی ها می باشد. اما اکثر ویتامین های آن هنگام آبکش کردن به همراه آب تخلیه می شود. برای پخت برنج به صورت آبکشی در مرحله اول برنج را با آب بشویید تا زمانی که هیچ چیزی به جز برنج در آن مشاهده نکنید. سپس آن را به همراه مخلوط آب و نمک به مدت چند ساعت کنار بگذارید.

بعد از مدت زمان چند ساعت در قابلمه به ازای هر پیمانه برنج سه پیمانه آب ریخته و روی حرارت بگذارید تا جوش بیاید. سپس آب برنج را خالی کنید و آن را درون قابلمه ­ای که آب آن در حال جوش است، بریزید و یکی دو بار برنج را درون قابلمه هم بزنید. اجازه بدهید که برنج داخل آب جوش بپزد. حدود ده دقیقه صبر کنید تا دانه های آن نرم شود ولی هنوز مغز آنها سفت باشد، سفت بودن مغز دانه برنج به این معنی نیست که مغز برنج نپخته باشد بلکه نباید کاملا نرم باشد.

آبکش کردن:

حال نوبت مرحله اصلی یعنی تهیه برنج آبکش می رسد. شما باید در این مرحله برنج را داخل آبکش بریزید. سپس روی برنج آب سرد بریزید تا پخت دانه­ ها متوقف شود و همین­طور نمک اضافی بین دانه ­های برنج بیرون برود تا برنج شور نشود. پس از آبکش کردن برنج و ریختن روغن در ته قابلمه ، قابلمه را روی حرارت بگذارید و صبر کنید تا روغن داغ شود. ته آن را ته­ دیگ دلخواه بگذارید (برای ته ­دیگ می­توانید از نان و سیب زمینی و.. استفاده نمایید) سپس برنج آبکش شده را به قابلمه برگردانید .

در قابلمه را با یک دمکنی بپوشانید و حرارت را کم کنید تا پس از حدود 30  الی 40 دقیقه برنج دم بکشد.  در انتهای پخت برنج، مقداری روغن را داغ کرده (به ازای هر پیمانه برنج حدود 1 قاشق غذاخوری) و روی برنج می‌ ریزیم. سپس برنج را بر روی دیس بریزید، تزئین کنید و نوش جان فرمایید. فروشگاه برنج گل بابا انواع برنج های مرغوب ایرانی را برای سفره های رنگین شما فراهم می سازد.

 فروشگاه برنج گل بابا  تأمین کننده انواع برنج‌های شمال

                   شماره تماس مستقیم جهت دریافت مشاوره و خرید برنج:

                                ۰۹۱۱۹۰۹۰۳۸۵